MOTTO

Vítám Vás na Cákalských stránkách...



Zdravím všechny pravidelné i náhodné návštevníky mých osobních webových stránek. Zachycuji zde písmem a fotem svoje zážitky a poznatky z cest, okolní události, myšlenky a názory, trochu své i jiné historie.



Věřím, že Vás tu na Cákalských stránkách něco z uvedených článků, zpráv nebo meditací zaujme a třeba i inspiruje...

LZT

Napište nám

celebrita

Celebrita je známá, ve společnosti nebo svém oboru vážená osobnost, říká slovník cizích slov. U studiového baru zpovídá moderátor jednu takovou, mladou, šikovnou hvězdičku, co kdesi nedávno zazářila, cosi právě připravuje a kamsi se chystá. Nejobvyklejší situace. Konverzace se rozbíhá a vypínám televizi. Zas to vypadá na další, začínající, tedy celebritu...

Často se nemůžu ubránit pocitu zklamání, že opravdové celebrity společnosti jsou nějak málo nebo vůbec vidět, ani slyšet, ani. Národ prostě vzhlíží k jiným. Ať jeden koukne kam chce, za celebritu platí ti, co bývají vidět. A to jsou ti, co se ve vysoké frekvenci objevují na stránkách žurnálů a především televizní obrazovce. Díky vyspělému systému zábavy a popularizace. Kult celebrit, jako další produkt doby, nám byl podsunutý ke konzumaci...

Horším faktem je skutečnost, že tyto persony, díky četným příležitostem se projevit, jsou nakonec prezentovány jako svědomí národa. Tedy jejich názory, projevy a vystupování. Kromě své nesporné vlastní propagace mají velkou možnost ovlivňovat názory čtenářů a posluchačů. "Přísně tajné" programy se vlezle dokáží prosadit do nejhlavnějších vysílacích časů nejsledovanějších stanic. Podsouvají divákům do povědomí, že ti, o kterých se píše a mluví, jsou právě ony "ve svém oboru vážené osobnosti". Publikum nehledí na dost častá ztroskotání a osobnostní propady svých oblíbenců a velkoryse promíjí. V téhle branži se to tak vážně nebere. Odchody, návraty a vztahové přemety jsou na denním pořádku. Někdo na svém místě má dobře zjištěno, jak moc diváků určité sociální skupiny tohle žádá a bude sledovat. Mašinerie byznysu popularizace je dobře propracovaná. Dá se jen nesouhlasit, zvyknout si nebo zejména nesledovat...

A tak oslavujeme, vyznamenáváme a častujeme pozorností povětšinou ty, co jedou na vlně blahobytu společnosti, tedy její ekonomické výkonnosti. Jistě mezi nimi řada opravdových mistrů je. A možná jsou sami udiveni, jaké detaily mohou diváckou obec o nich samých, vůbec zajímat. Ti co tu vlnu blahobytu vytvářejí, opravdu zdatní jedinci a týmy, stojí mimo hlavní pozornost. Možná ani nemají čas se občas ukázat. Nebo o to nestojí. Utěšuju se tím, že opravdový borec nepotřebuje být vidět. Občas padne jeho jméno na správném místě a stačí. Stačí vědět, že takoví jsou a kteří to jsou. A snad i těch "co vzhlíží k jiným", není mezi námi zas až tak moc. Nakonec, s tímhle se dá celkem dobře vyrovnat. Jenom, že to nás některé, tedy určitou divácko - čtenářskou skupinu, poněkud uráží...

Bulvár Aha slibuje v reklamním vstupu ve svém nedělním vydání k vidění prsa celebrit. Zpozorním a kouknu na obrazovku. Vzápětí zaslechnu... "A víš ty, kolik úchylů si to zítra poběží koupit???"

 

LZT - srpen 2009