MOTTO

Vítám Vás na Cákalských stránkách...



Zdravím všechny pravidelné i náhodné návštevníky mých osobních webových stránek. Zachycuji zde písmem a fotem svoje zážitky a poznatky z cest, okolní události, myšlenky a názory, trochu své i jiné historie.



Věřím, že Vás tu na Cákalských stránkách něco z uvedených článků, zpráv nebo meditací zaujme a třeba i inspiruje...

LZT

Napište nám

seakajak a jeho vychytávky

Seakayaking je jedna z dalších činností s oblíbeným anglosaským ing, co nabídl vývoj outdoorových činností v posledních letech hledačům nových podnětů. V tomhle článku bych se chtěl pověnovat drobnostem, které k téhle činnosti patří a já je označuji souhrnně jako "vychytávky". Měly by to všechno pachtění za prožitky tak trochu zlehčit a zejména přidat jistotu do celého konání...

Seakajaking je druh plavby na plavidle podobných tvarů, které jejich eskymáčtí vynálezci a tvůrci od pradávna používali k plavbě a lovu na moři. Dnes je jeho účel jasný. Umožit pohodlné a bezpečné putování po velké vodní ploše nebo dlouhé a vodnaté řece. Pokud se k tomu přidá určitá odlehlost a nedostupnost terénu, je to ono, o čem to má být. O základním vybavení tedy jen hodně stručně...

Plavidlo, kajak, by mělo mít především dostatečnou nosnost pro borce a náklad pro delší putování. Velké singlkajaky se vyrábí na cca 150 kg nosnosti, větší délka je dobrá pro rychlost a měla by být k pěti metrům i trochu přes. Kdo chce jet v deblu, neměl by zapomenout, že nikdy nedokáže naložit tolik materiálu pro jednotlivce, jako do singla...

Pádlo se používá speciální s užšími a delšími listy s plochou o cca 100 cm2 menší než běžná např. rychlostní pádla. Významnou vychytávkou je dělené pádlo s nastavitelnou spojkou, co umožní natočit úhel mezi listy a upravit délku. To pak umožní délku ubrat při jízdě proti větru, vlnobití, mělčině nebo po proudu. Naopak zase přidat na "lehké" stojaté vodě, nebo když je borec ještě při síle. Při jízdě po moři či jezeře v obtížných bouřlivých podmínkách si pádlo připevňujeme na vhodnou část výstroje pomocí kroucené "telefonní šňůry". Aaby o pádlo eventuelně nepřišel, kdyby náhodou vystupoval nedobrovolně z lodi. A kdyby snad náhodou nezvládl pohotový eskymo obrat. Což se přinaložené lodi může lehko přihodit...

Stavitelná spojka pádla je fakt vychytávka super... Váha dobrého pádla se spojkou něco málo přes 1 kg... Starší verze Vario spojek vývoj opět nahradil vylepšeným typem.

Bez dovednosti eskymovat by se nikdo na velkou vodní plochu ani neměl vydávat. Ovšem "zvedat" naloženou a dlouhou loď zas není jen tak a často to spíše nemusí vyjít. Když už se ale "krysa" podaří, má dobře připravený borec v záloze záchranu v podobě vychytávky zvané "paddlefloat". Je dobré tuhle vychytávku procvičit a nejlépe ještě s instruktážním filmem. Není to "jen tak", ale dá se to zvládnot i "vlastní cestou". To zásadní... a) dobře uchytit volný list pádla na palubě lodi... b) nastupovat zásadně přední částí trupu napřed, za c) do otvoru v lodi se musí obratnou otočkou "našroubovat " !!!!!

Kdo by si rád usnadnil plavbu pomocí živlů, musí počítat s tím , že je to vždycky trochu obstrukce s nejistým výsledkem. Udělátko na využití větru při plavbě ovšem existuje. Osobní zkušenost nemám, snímek je převzatý, umístění úchytu plachty zdá se být trochu moc vpředu a tím i problémově ovladatelné... Ale kdo ví, vývoj vychytávek postupuje...

Důležitým prvkem pro přepravu na akci je střešní nosič, např. viz. bezkonkurenční majstrštyk od Thule No.835-1... Za odpovídající cenu...(???) pravá švédská kvalita. A k tomu přepravní kryt, třeba Made in Hiko. Je ale dost potřeba. Když už se někam jede za "velkou vodou", bývá to většinou přece jen kus cesty a "díra na střeše" je jistá brzda. Navíc do lodi ukládáme mnohočetnou vodní výstroj, tzv. hydro...

Pro převoz přes jezy, zdymadla a přehrady poslouží pak praktický vozík, který se v pohodě a rychle připevní na zadní palubu. Rozdíl proti hodně podobnému od značkového Prijona je pouze v ceně, tuzemský je třikrát levnější. Konstrukční nedostatek mají oba stejný. Oba výrobci zapomněli přidat oka na uchycení popruhů nebo gum pro transport...??? Fakt divný, že to nikoho nenapadlo. Ovšem i zde jsme již kvalitativně postoupili na verzi lehká kolečka/těžká kolečka...

Praktické obaly, vaky a kryty proti vodě, třeba na mapu, mobil nebo navigační přístroj GPS jsou vychytávky často potřebné. K tomu náměrový kompas a vybavení, jako pravítko či navigační trojúhelník. To už je pak opravdová navigace na velkou plochu... Záložní zdroj energie může být třeba svítilna s dynamem, které má dobíjecí vývod pro elektronické požírače bateriií (GPS,mobil,fotograf)...

Základní divokovodní výstrojní materiál, jako plovací vesta, bundy, krycí zástěra tzv.špricdeka, záchranná házečka a ochrané návleky rukou proti chladu není třeba připomínat. Dojem, že se při seakajakování jezdí po stojaté vodě je zavádějící. Někdy se to na ploše umí pěkně zavlnit. Co třeba takhle pumpa na čerpání vody z lodě???? Nebo aspoň výlevka... Komu by se zdálo vychytávek málo, má pravdu. Ještě pár jich chybí. V čem jezdit, co sebou vozit. O tom třeba někdy jindy...

 

LZT - říjen 2008 (+ doplněno...)